Přeskočit na hlavní obsah

Oblíbené knihy o závislostech

Pokud si dobře pamatuji, na základní škole (někdy v osmé, deváté třídě) přinutilo většinu třídních nečtenářů ke čtení velké téma ZÁVISLOSTI a DROGY. Ve věku kolem 14, 15 let se toto téma probírá ve škole, děti jsou poučené o škodlivosti, čemu se mají a nemají vyhýbat, na koho se případně obrátit. Hezké. Ale nic podle mě nedokáže odradit víc, než příběh, nejlépe konkrétního člověka.


Do dneška si vzpomínám na sérii Holky na vodítku od Ivony Březinové. Příběhy Alice, Ester a Martiny. Příběhy narkomanky, gemblerky a anorektičky. Ivona Březinová je podle mě skvělou autorkou pro mladé dívky. Její styl psaní, procítěné postavy a silné příběhy. V této sérii se snaží ukázat, jak se dívky k závislostem dostaly, jak to prožívaly, co způsobovaly okolí i jak se závislostí bojovaly. Tyhle knížky byly mezi mými spolužačkami velmi oblíbené a myslím, že pokud někoho toto téma zajímá právě ve věku kolem 12 - 15 let, neměly by mu tyto knihy uniknout.

Stejně tak si pamatuji na mánii kolem knihy od Christiane F. My děti ze stanice ZOO. Tahle německá knížka, jejíž autorkou je přímo hlavní hrdinka příběhu, je podle mě klasikou v této oblasti. Ukazuje drsné berlínské prostředí, ve kterém si závislost na drogách utvoří velmi mladí lidé, možná spíše děti. Je to velmi otevřená kniha, která ukazuje snad všechny nejhorší možné podoby závislosti a získávání drog. Není tu nouze o předávkování a následnou smrt ani o dětskou prostituci. Podle knihy vznikl i film a vyšlo pokračování Můj druhý život. Na tu se chystám teď, ulovila jsem jí v knihovně.

O něco více než My děti ze stanice ZOO mě zaujala kniha Memento od Radka Johna. Možná to bylo tím, že příběh se odehrává v naší republice a za dob komunismu. Možná i tím, jak celý příběh skončil. Opět se tu setkáváme s tím, co jsou lidé schopní pro získání drog udělat, jak drogy kompletně zničí život, vztahy a že vlastně nakonec zůstanete sami. Ukazuje také marnost maminky hlavního hrdiny.

Pokud hledáte nějakou drsnou, realistickou knihu o závislostech a nebojíte se dlouhých knih, doporučuji Milion malých střípků od Jamese Freye. Jestliže vám připadaly předchozí knihy příliš "měkké", tak tahle vás rozhodně šetřit nebude. Velmi naturalistické popisy abstinenční příznaků, pocitů, životu v léčebně a dalších "zážitků". Doteď si vzpomínám na pocity po přečtení prvních pár stránek. Musím se přiznat, že se mi až zvedal žaludek z toho, co jsem četla. Pro mě jednoznačně nejlepší kniha, kterou si v této kategorii můžete přečíst. Nedávno jsem zjistila, že existuje i druhý díl Můj přítel Leonard, tak se ho snažím sehnat a dozvědět se, jak bylo dál. Ke knížce jsem se dostala náhodou, na doporučení a jsem ráda, že mě neminula.

Máte taky nějaké oblíbené knihy o závislostech? Která vás nejvíce šokovala?

Niky

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu