Přeskočit na hlavní obsah

Co mě (ne)naučil tučňák

Nakladatelství Noxi letos vydalo poměrně útlou knihu Co mě naučil tučňák od Toma Michella. Tato autobiografie s pohlednou obálkou s malým tučňákem má 203 stran.



Knížka mě zaujala především názvem a obálkou. Celkové grafické zpracování knihy mi přišlo krásně jednoduché a střídmé. Hezké písmo nadpisů kapitol, u každé kapitoly jednou větou uvedeno, okolo čeho se bude následující část točit. Ilustrace v podobě postaviček tučňáků během celé knihy a dělení částí kapitol obrázkem ryby. Zhruba po půlce knihy se ale změní na kostru ryby. Tento záměr jsem nepochopila (pokud to tedy byl záměr na něco poukázat).

Na název knihy jsem se neměla tolik upínat, protože mi nakonec přinesl spíše zklamání. Moje očekávání bylo asi trochu jiné. Prvních pár kapitol jsem byla nadšená. Protože tučňák. Tom našel tučňáka, kterého zachránil. Jejich oťukávání bylo celkem zábavné, sympatické a živě jsem si situace dokázala představit. Pak ale přišel nějaký zlom a kniha mě přestala bavit. Změnila se totiž spíše v cestopis než v příhody s tučňákem. Alespoň mi to tak připadalo. Tučňák sice v knize zůstal, ale tak nějak na pozadí. A to je určitě velká škoda. Po počátečních sympatiích k tučňákovi je od vás tenhle roztomilý pták odtržený a tím se mi odcizil. Můj vztah k tučňákovi se vzdaloval s každým dalším popisem Argentiny.

Ke čtení jsem se víceméně nutila a chvílemi se ztrácela v čase, protože kniha skáče do různých časových úseků a občas bylo složité přepnout. Pro mě nezajímavé kapitoly se mísily s těmi zajímavými, kdy Tom tučňáka tak trochu "polidštil". Dokážu si představit, jak tučňák ovlivnil životy lidí v knize (předně samotného Toma Michella). Mě, bohužel, příběh za srdce nechytil.

Nakonec bych chtěla vyzdvihnout ekologický problém řešený v knize. Unikání ropy do moří a oceánů. Záhuba rostlin i živočichů žijících v tomto prostředí. Pokud tedy bylo jedním z účelů knihy na tento problém upozornit, pak se to povedlo.

A co vy? Četli jste "tučňáka"? Jak se vám líbil/nelíbil? Určitě dejte vědět do komentářů a třeba díky Vám budu na knihu pohlížet jinak.

A teď zpátky ke knize, knihomolové!

Niky

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu