Přeskočit na hlavní obsah

Hybatelé

Autor David Mitchell se proslavil hlavně díky Atlasu mraků, který byl i zfilmovaný v roce 2012 režiséry Tomem Tykwerem, Lanou a Lily Wachowski. V hlavních rolích uvidíme známé tváře jako Toma Hankse, Halle Berry nebo Hugh Granta. Hybatelé nejsou tak profláknutí a přitom vyšly už v roce 1999. Nové vydání z roku 2016, které jsem četla, má poměrně velký formát a celkem 352 stran.


Už zpočátku jsem věděla, že to nebude úplně lehké čtení. Stejně jako v případě Atlasu mraků jde o prolínání různých příběhů. V devíti kapitolách Mitchell vždy nastíní nějaký příběh, který má další návaznost i v dalších příbězích. Osudy a činy různých lidí tedy nevědomky ovlivňují i osudy dalších, které vůbec neznají. V příbězích se podíváme na různá místa ve světě.

Každá kapitola je jiná nejen stěžejním příběhem, ale také stylem psaní a žánrem. Najdeme tady třeba i tak trochu nadpřirozeno, "detektivní" příběh a podobně. Často se příběhy odehrávají i v různých časech - v jedné povídce prožije dokonce celý život jedné ženy, v další se jedná o pár hodin, v další o několik dní či měsíců.

S knihou jsem se víceméně prala. Je třeba se hodně soustředit, aby člověk pochopil všechna propojení a myšlenky. Čtení mi trvalo poměrně dlouhou dobu, nebyla tam žádná konkrétní zápletka, která by mě nutila číst dál. Byla to spíše zvědavost, díky které jsem knihu dočetla. Doporučuji si dělat během čtení poznámky o postavách a jejich osudu či příběhu. Pokud totiž knihu budete číst delší dobu, snadno zapomenete, co se v předchozích kapitolách dělo a pak vám (stejně jako mě) unikne podstata celé knihy.

Po přečtení jsem měla hodně rozporuplné pocity a tak jsem začala hledat nějaký výklad knihy a recenze či názory. Ani ty však nebyly jednoznačné. I teď mám dost smíšené pocity a stále nevím, jestli se mi kniha líbila. Nemůžu jí hodnotit špatně, protože jsem jí úplně nepochopila. Je tam opravdu hodně propojení, kterým je třeba věnovat pozornost. Možná až se knize dostanu podruhé, tak z ní budu chytřejší. I film Atlas mraků jsem si musela pustit víckrát, než jsem alespoň nějak pochopila, o co jde.

Autor má rozhodně nadání na takové zvláštní knihy a vůbec jeho způsob přemýšlení musí být velmi unikátní, aby vůbec dokázal takové propojení vymyslet. Pokud tedy máte rádi mystično, nezvyklá propojení a dychtíte po složitějším čtení, tak určitě sáhněte po této knize.

A jaký máte na knihu názor vy?

Niky

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu