Přeskočit na hlavní obsah

Kniha vs. Film - Muži, kteří nenávidí ženy

Dlouho, předlouho se u mě v knihovně povaluje série Milénium. První knihu jsem si koupila, protože mě zaujal název a v podstatě jsem neměla pořádnou představu, o čem kniha je. Vyšší síla tomu přála a ostatní knihy série (tedy kromě té nejnovější) byly v akci. Znáte to. Mám je doma. 


Když jsem se nedávno rozhodovala, co si přečtu jako další, pohledem jsem zavadila o knihu Muži, kteří nenávidí ženy. Tedy první díl Milénia. Řekla jsem si, že je nejspíš konečně čas s touto sérií začít. 

Jak jsem řekla, nevěděla jsem, do čeho jdu. Zřejmě si moje dušička potřebovala spravit náladu po Metodě 15/33, která mě zas až tak neoslovila. Rozjezd jedničky Milénia byl poněkud zdlouhavý a říkala jsem si, k čemu ten úvod asi bude. Postupně se ukazovalo, že vše, co bylo řečeno, je důležité. 

Když se tedy příběh dostal do té hlavní části příběhu, tedy hledání pravdy o rodině Vangerů, byla jsem mile překvapená, kam se příběh bude ubírat. Stále více jsem zaplouvala do příběhu a chtěla vědět, co se tedy nakonec stalo. A rozuzlení zápletky bych neuhodla ani za milion zlatých prasátek. 

Postava Mikaela Blomkvista, novináře vyšetřujícího onu záhadu, mi opravdu sedla. Líbili se mi dialogy, jeho počáteční skepse k celému úkolu i jeho postupná posedlost. Druhá hlavní postava, tedy Lisbeth Salanderová, byla tak neobvyklá a měla tolik zvláštních rysů, které většinou hlavní postavy nemívají, že jsem si jí hned oblíbila. Celkově to pro mě byl výborný začátek série. 

Protože Milénium je velmi úspěšná série, byly podle ní natočeny také filmy. Filmové zpracování tohoto prvního dílu má dokonce dvě filmové verze. Já jsem si vybrala tu z roku 2011, kde hraje Daniel Craig a Rooney Mara. 

Všichni víme, jak to u filmů podle knížek chodí. Většinou je kniha lepší. Tady jsem byla hodně na vážkách. Začátek filmu byl celkem dost věrný knižní předloze. Já, jakožto obdivovatelka aut a přítelkyně automechanika, jsem ocenila především použití stejných značek aut, které byly zmíněny v knize. 

Ještě je třeba dodat, že kniha, která má přes 530 stránek bude obsahovat spoustu detailů. A některé z nich zřejmě do dvou hodinového filmu nelze zakomponovat. Takže zhruba od půlky se některé scény začaly dost lišit od těch knižních. Nicméně pořád byl zachován stejný duch a stejné rozuzlení zápletky, což jsem velmi ocenila. 

Film tedy podle mě celkem věrně zachycuje knižní předlohu. Důležitá odhalení zůstala stejná, film věrně zachytil atmosféru z knihy. Trošku mě mrzelo, že film odbyl to, jak si Lisbeth hledá cestu k Mikaelovi a jak jí to vlastně pomáhá. I celé vyřešení původního problému Mikaela, tedy jeho snaha očistit své novinářské jméno, bylo odbyté. 

Závěrem tedy doporučuji si přečíst knihu (já už se těším na další díl Milénia), a to všemi deseti. A pokud se podíváte na film, tak vás zřejmě také nezklame. 

Tak zase zpátky ke knížce, knihomolové!
Niky

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu